Historia

Historia

BAUHAUS introducerade konceptet "allt-under-ett-tak" 1960, då det första byggvaruhuset öppnade i Mannheim i Tyskland. Innan dess var såväl gör-det-självare och professionella hantverkare tvungna att leta i flera olika specialbutiker efter ordentliga verktyg och bra material till hus och trädgård. Nu kunde de hitta allt från borrmaskiner till växter och dessutom både VVS och färg under samma tak. BAUHAUS-konceptet var alltså helt unikt.

BAUHAUS har existerat i mer än 50 år. Kedjan har sedan länge bevisat sin konkurrensförmåga med ett brett sortiment av kvalitetsprodukter till konkurrenskraftiga priser, kompetent rådgivning och bästa möjliga service.

Det primära med BAUHAUS-konceptet var idén med att samla ett stort antal specialområden under samma tak. Det var ett helt nytt sätt att tänka sig en specialbutik.

BAUHAUS hade från starten i Mannheim fokuserat på ett omfattande och brett urval, en kompetent rådgivning, en kundorienterad service, en hög produktkvalitet och låga priser. Även idag är serviceparametrarna fortfarande ett grundläggande fundament för byggvaruhuset.

Ett vanligt BAUHAUS rymmer ett varusortiment på mer än 150 000 varunummer. I anslutning till alla varuhus finns ett stort och välsorterat trädgårdscenter. Vi har ett brett och omfattande sortiment inom varuområden som belysning och el-artiklar, VVS, verktyg, järnvaror, målerivaror, förvaringslösningar, kakel, golvbeläggning, trä- och byggartiklar samt ett jättestort urval av trädgårdsartiklar och inom- och utomhusväxter.

Målsättningen är att BAUHAUS vill erbjuda branschens absolut största urval och ge en effektiv kundservice. Alla försäljningsmedarbetare har en yrkesmässig bakgrund inom de varuområden de arbetar, så kunderna får alltid ett kompetent och serviceinriktat bemötande. Sist men inte minst erbjuder BAUHAUS låga konkurrenskraftiga priser och ger därför också prisgaranti på hela sortimentet.

Helt i enlighet med BAUHAUS koncept är varuhusen inredda med kunden i fokus. På 15 specialavdelningar kan kunderna välja mellan mer än 150 000 produkter. Alla placerade i en tilltalande och överskådlig interiör.

I ljus och vänlig omgivning följer kunderna ett inredningssystem som leder dem direkt till den önskad specialavdelning. Här ser en väl genomtänkt varuuppdelning och en överskådlig varupresentation till att kunderna snabbt och lätt hittar de produkter de vill ha.

Vi vill ta ansvar även för att våra produkter tillverkas under drägliga arbetsförhållanden. Därför inför vi successivt krav på detta gentemot våra leverantörer. Vi strävar också efter att minska miljöpåverkan från vår verksamhet genom bland annat krav på produkterna, säker förvaring av kemikalier och en bra avfallssortering på varuhusen.

Våra kunder ska också få svar på sina frågor kring miljö och hälsa. Kan vi inte svara direkt, lovar vi ta reda på mer och återkomma.

En företags framgång kan mätas efter vilka medarbetare som finns. Det betyder omvänt att företaget aldrig är bättre än sina medarbetare. Hos BAUHAUS spelar medarbetarna en mycket central roll.BAUHAUS ställer stora krav på medarbetarna. I gengäld är BAUHAUS en bra arbetsplats, där enskilda personer respekteras. Det finns goda personliga utvecklings- och karriärmöjligheter i BAUHAUS. När en medarbetare i ledande ställning ska tillsättas, söker vi alltid först inom de egna leden.Vi är överbevisade om att nöjda och motiverade medarbetare på lång sikt kan säkerställa en verksamhets tillväxt och framgång. Därför är en central del av BAUHAUS' medarbetarpolitik att uppmuntra och ta vara på den enskilde medarbetarens kreativa förmåga och intresse att arbeta självständigt och ta ansvar. Vi är mycket stolta över våra medarbetare och vi är också mycket stolta över att vi år för år upplever en brant stigning av antalet unga människor som vill ha en elevutbildning i BAUHAUS.