Order & Leveransvillkor

Frakt

Vad kostar frakten?

Fraktpriset bestäms i första hand av vikten på produkterna i beställningen. För att enklast se fraktpriset på beställningen lägger du önskat antal produkter i varukorgen. Klicka sedan ”Till kassan” för en översikt över produkterna samt fraktpris/fraktpriser. För information om leverans/leveranserna klicka på den röda informationssymbolen. 


Leveranstiden

Leveranstiden för lagerförd vara är normalt 2 - 5  arbetsdagar beroende på vart i landet du bor, avvikelse kan ske vid leverans till glesbygd med upp till 7 arbetsdagar från ordertillfälle. 

Leveranstiden för vårt beställningssortiment är 1–4 veckors, dessa beställningar skickas direkt från våra leverantörer till kund. 

Garanterad leverans innan julafton

Vi gör alltid vårt yttersta för att leverera din beställning så snart som möjligt.

För leverans innan julafton lägg din beställning senast 18/12- 2016.
Detta avser lagerfört sortiment, ej produkter ur vårt beställningssortiment.
Vi reserverar oss för att senare leverans kan ske till ett fåtal orter där utkörning av transporter endast sker en dag per vecka.


Avbeställa/Ändring i beställning

Vi arbetar för att hantera och leverera din beställning från vårt lager så snabbt som möjligt. Kontrollera därför noga att den information som uppges stämmer innan du godkänner och genomför beställningen.

Ångrar du av någon anledning din beställning och vill avbryta den måste du kontakta BAUHAUS kundtjänst så snart som möjligt. BAUHAUS arbetar med att skicka ut beställningar snarast möjligt, därför kan vi inte garantera att en beställning går att avbryta. Har beställningen redan lämnat vårt lager kan vi ta beställningen i retur, du som kund står då för kostnaderna för frakten samt returfrakten.                                      

Vid genomförd beställning kan BAUHAUS inte göra några ändringar gällande antal produkter. 

Ändring av mottagare i beställning

Eventuella ändringar av leveransadress eller mottagare måste anges innan genomförd beställning. Förutsättningarna för att ändra leveransadress eller mottagare beror på vilket betalsätt du väljer. Efter genomförd beställning kan BAUHAUS inte göra något byte av leveransadress eller mottagare.

OBS! Vid betalning med Klarna Konto/Faktura kan man inte göra adressändring av säkerhetsskäl - dessa beställningar levereras till folkbokförd adress.

 

Leverans till servicepoint

För paket upp till 20 kg, och som är max 150 cm långt samt har ett maximimått som är, maxlängd 150 cm + omkrets = 300 cm levererar vi till DHL servicepoint, vilket är ett utlämningsställe i närheten av din angivna leveransadress. Du kommer att bli aviserad via sms, i aviseringen framgår det till vilket ombud som din beställning har levererats till. Ta med dig sändningsnummer och giltig legitimation till ombudet när du ska hämta ut din beställning. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Efter tre påminnelser skickas paketet tillbaka till BAUHAUS.

BAUHAUS förbehåller sig rätten att ändra beställningar som vid packning är för stora för att levereras till servicepoint. Dessa beställningar kommer då ändras till hemleverans och levereras till din angivna leveransadress.  

För att lägga en order med leverans till servicepoint, krävs ett giltigt svenskt telefonnummer. Avisering till utländska telefonnummer är ej möjligt.


Hemleverans

Produkter i BAUHAUS sortiment som inte kan levereras till DHL servicepoint levereras till din angivna leveransadress. Hemleveransen levereras så nära som transportören kommer till din port eller tomtgräns, uppbärning/inbärning ingår ej. Uppbärning/inbärning går ej att köpa till som tilläggstjänst.

När leveransen sker ansvarar den angivna mottagaren på beställningen för att ta emot och kvittera beställningen. Har inte den angivna mottagaren möjlighet att vara på plats när leveransen sker kan ett bud ta emot beställningen. Budet måste då legitimera sig med en giltig legitimationshandling samt uppvisa den angivna mottagarens giltiga legitimationshandling.
Transportören ställer ej av beställningen utan kvittens och id-kontroll. 

OBS! . Platsen vart godset skall levereras måste vara tillräckligt hård så att det är möjligt för en pallvagn att köra på denna. I de fall transportör inte kan färdas på det vägunderlag som krävs för att komma fram till port eller tomtgräns eller inte har möjlighet att vända med nödvändigt transportmedel måste kunden själv ordna med vidare transport ifrån den plats dit transportören närmast kan lämna av beställningen.  Känner du dig osäker på framkomligheten till leveransadressen är du välkommen att kontakta vår kundtjänst innan beställning för mer information.

Leveranser sker med externa transportörer och sker vardagar dagtid mellan klockan 08.00–17.00. Transportören aviserar mottagaren via sms eller telefonsamtal för bokning av utkörningsdag och det aktuella tidsintervallet mottagare måste finnas tillgänglig för kvittering av leverans. Det är först i aviseringen ifrån transportören som mottagaren kommer bli informerad om det aktuella tidsintervallet för leveransen. Tidsbestämda leveranser går ej att beställa. 

För att lägga en order med hemleverans, krävs ett giltigt svenskt telefonnummer. Avisering till utländska telefonnummer är ej möjligt.

 

Kranbilleverans

Produkter som är för tunga eller för stora för vanlig leverans kommer istället att levereras med kranbil och speciella leveransvillkor gäller.

Leverans av dessa produkter är endast möjlig där kranbil kan komma fram och har möjlighet att lasta av produkten. Kranbil används för att lyfta av produkten från lastbilen så nära kundens port eller grind som möjligt.

OBS! I de fall transportör inte kan färdas på det vägunderlag som krävs för att komma fram till port eller tomtgräns eller inte har möjlighet att vända med nödvändigt transportmedel måste kunden själv ordna med vidare transport ifrån den plats dit transportören närmast har möjlighet att lasta av produkten. Känner du dig osäker på framkomligheten till leveransadressen är du välkommen att kontakta vår kundtjänst innan beställning för mer information.

Då denna typ av leverans kräver kranbil kan leveranstiden i vissa fall bli längre än 5 arbetsdagar beroende på tillgängligheten på kranbilar till vald leveransadress.

BAUHAUS har alltid rätt att avbryta en order där det inte är möjligt med leverans på grund av oframkomlig väg till vald leveransadress. 

 

Leverans av beställningssortiment (Direkt ifrån leverantör)

Leveranstiden för BAUHAUS beställningssortiment varierar beroende på produkt och leverantör.
Den förväntade leveranstiden framkommer på respektive produkt.
Om den förväntade leveranstiden blir ändrad meddelar BAUHAUS kunden detta via mail.
Om du ej godkänner den nya leveranstiden har du som kund rätt att häva köpet .

Vilket leveranssätt (utlämningsställe/hemleverans) som kommer att bli aktuellt varierar beroende på produkt och leverantör.

BAUHAUS har rätt att avbryta en order vart det inte finns möjlighet till leverans på grund av oframkomlig väg.  

 

Kvittens - mottagandet av beställning

Utlämning av beställningen görs av transportören till beställningens angivna mottagare mot uppvisande av giltig legitimation. Vid utlämning av beställningen till annan person än beställningens angivna mottagare måste denne person uppvisa både sin egen legitimation samt beställningens angivna mottagares legitimation. Detta gäller vid utlämning på beställningens angivna adress, vid avhämtning på transportörens terminal samt vid utlämning på servicepoint.

Vid leveransen är det viktigt att kontrollera att korrekt antal kollin levereras. Vid avvikelser, be chauffören anteckna detta innan mottagaren kvitterar beställningen. Antalet kollin på beställningen kan mottagare kontrollera på adresslappen eller fraktsedeln. Vid avvikelser ska detta anmälas till BAUHAUS senast 5 dagar efter mottagandet av beställningen.

BAUHAUS godkänner ej att transportören levererar beställningen utan kvittens och id-kontroll.  
Om annan överenskommelse mot förmodan skulle ingås mellan transportör och beställare frånskriver sig BAUHAUS allt ansvar avseende eventuella avvikelser och skador i beställningen.

 

Leverans till öar

BAUHAUS har ej möjlighet att leverera till öar som saknar broförbindelse. Dessa beställningar levereras till närmsta kajplats med adress på fastlandet varifrån kund får ta emot leveransen och därefter själv ombesörja vidare transport till ön. Gäller ej Gotland.

Undantag kan förekomma avseende möjlighet för leverans till Gotland vid beställningar ur BAUHAUS beställningssortiment som skickas direkt från leverantör. Kan leverans ej ske till Gotland framgår detta i produktinformationen. 

  

Emballage

Bortforsling av emballage/lastpallar ombesörjes ej av BAUHAUS eller fraktbolag.

 

Transportskador

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig ansvarar BAUHAUS för. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att beställningen har synliga skador som emballageskada/ transportskada, ska du genast på plats anmäla detta till chauffören genom att notera skadan på fraktsedeln/handdatorn innan leveransen kvitteras. Inom 5 dagar har du möjlighet att anmäla dold skada/transportskada, det vill säga skador/transportskador som inte varit möjliga att konstatera vid mottagandet av produkten.                                     

För att BAUHAUS ska kunna godkänna en transportskada måste anmälan göras så snart som möjligt och senast 5 dagar från mottagandet. Anmälan görs lättast genom att skicka ett mail med:

- ordernummer
- vad som är skadat
- bild på den skadade produkten/produkterna samt bild på emballaget

till reklamation@bauhaus.se – märk mailet med "Transportskada samt ordernummer". Ett ärende kommer då att skapas hos oss som vi hanterar så snart som möjligt. 

Dold skada/transportskada anmälda efter 5 dagar från mottagandet godkänns ej. Du måste därför avemballera produkten direkt efter mottagandet och kontrollera dess skick. Vid eventuella transportskador skall emballaget sparas för eventuell retur eller utbyte av produkt.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.
Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet. 

BAUHAUS friskriver sig alla ytterligare krav från kunden gällande ersättning till följd av transportskador eller skadade produkter.

Boka inte hantverkare förrän ni har mottagit beställningen, kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under transporten.

 

Beställning

Utanför Sverige

BAUHAUS levererar och administrerar enbart beställningar inom Sverige.

För att göra en beställning krävs ett giltigt svenskt telefonnummer. Avisering till utländska telefonnummer är ej möjligt. 

  

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du, om möjligt, om det. Orsaker till leveransförseningar är t ex när en leverantör/fraktbolag inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du rätt  att utan kostnad häva köpet. Vid de tillfällen där du har betalt i förskott och vill häva köpet på grund av försenad leverans får du tillbaka pengarna senast 14 dagar efter upphävningen.OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. Då måste förseningen vara av betydande art. 

Boka inte hantverkare förrän ni har mottagit beställningen, kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under transporten.

BAUHAUS förbehåller sig rätten till friskrivning från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. 

För företag gäller leveransvillkor DDU 022 "Fritt olossat angiven leveransadress".

 

Delad beställning

Vid större beställningar och både lagerförda produkter och produkter ur beställningssortimentet kommer beställningen ske i flera leveranser. Vid frågor om delad beställning var vänlig och kontakta vår kundtjänst.

 

Ej mottagen/uthämtad beställning

Om du inte är anträffbar vid det avtalade leveranstillfället eller på annat sätt väljer att ej mottaga beställningen debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har hämtats ut.

Detta gäller samtliga beställningar på BAUHAUS oavsett fri frakt eller andra kampanjer.  

 

VID BESTÄLLNING AV LUFTVÄRMEPUMP

Vid beställning av luftvärmepump krävs det att installationen genomförs av en certifierad installatör. Installationen bokas enkelt med BAUHAUS Montageservice. Alternativt om du som kund önskar anlita en annan certifierad installatör på egen hand. 
Vi kommer därför att, efter lagd beställning, kontakta dig via telefon för att skapa en offert på installationen av produkten med BAUHAUS Montageservice och att du som kund godkänner offerten innan denna produkt kan skickas från vårt lager. 
Väljer du att anlita en annan certifierad installatör kommer du att efter samtalet ifrån oss få en blankett via mejl som skall fyllas i och undertecknas för att sedan postas till oss och finnas oss tillhanda innan produkten skickas från vårt lager, detta för att säkerställa att du som kund och vi på BAUHAUS följer de gällande lagar och regler som gäller för försäljning/installation av luftvärmepumpar.

Om undertecknad blankett/offertgodkännande inte finns oss tillhanda inom 10 dagar efter lagd beställning förbehåller vi oss rätten att annullera din order.

 EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 517/2014, Artikel 11.5 :
”Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.”