Ångerrätt & Garanti

Ångerrätt

Konsument

För privatpersoner tillämpar BAUHAUS.se Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av leverans och utan att behöva uppge någon speciell anledning.

BAUHAUS har dock 60 dagars öppet köp på lagerförda produkter, precis som i alla våra varuhus.

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för kostnaden för frakten, returfrakten samt för returrisken.

  

Returer

Vid åberopande av Ångerrätt gäller följande

Meddela BAUHAUS vår kundtjänst inom 14 dagar eftermottagande av beställningen vilken/vilka produkter/produkter som skall returneras, vilket görs enklast via mail eller via ditt konto under fliken "Retur/Reklamation". Som kund har du rätt att undersöka produkten/produkterna innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med varsamhet och ej mer omfattande än nödvändigt då produkten måste returneras i väsentligen oförändrat skick.Returnera produkten i originalförpackning och i ett likvärdigt yttre emballage som produkten levererades i, detta för att minimera risken för skador vid retur. Produkten ska returneras komplett om ingen annan överenskommelse gjorts mellan kund och BAUHAUS. 
Ångerrätten omfattas inte av växter och färg som är bruten till önskad kulör.

Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.

BAUHAUS kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.

Kunden står alltid för skador som kan uppstå under returtransporten.

Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.  

 

Vid åberopande av Öppet köp i 60 dagar gäller följande

Meddela vår kundtjänst inom 60 dagar efter mottagande av beställningen vilken/vilka produkt/produkter som ska returneras, vilket enklast görs via mail eller via ditt konto under fliken ”Retur/reklamation”. Retur inom 60 dagar är möjligt om produkten är i obruten förpackning och inte är en produkt ur BAUHAUS beställningssortiment, växt eller färg som är bruten till önskad kulör. Returnera produkten i originalförpackning och i ett likvärdigt yttre emballage som produkten levererades i, detta för att minimera risken för skador vid retur. Produkten ska returneras komplett om ingen annan överenskommelse gjorts mellan kund och BAUHAUS.

Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi dig att kontakta vår kundtjänst.

BAUHAUS kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.

Kunden står alltid för skador som kan uppstå under returtransporten.

Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.  

 

Returer i varuhus

Kunden har vid köpet på BAUHAUS.se erhållit ett kvitto och med detta kvitto så kan en retur genomföras i alla våra varuhus.

Ångerrätt och öppet köp 14 dagar gäller endast privatpersoner. 

 

Företag

I de fall som näringsidkare handlar hos BAUHAUS.se så tillämpas Köplagen. Returavdrag på 15% av varans värde tillkommer utöver kostnad för returfrakt. Vid större köp med andra villkor och betalningssätt kontakta BAUHAUS Företagsservice

 

Garantier

Reklamationer

BAUHAUS tillämpar konsumentköplagen vid alla fall av reklamationer, 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt. 

Om du vill reklamera en produkt gör du det enklast genom att skicka ett mail med tydliga bilder på skadan samt ditt ordernummer till reklamation@bauhaus.seVid en godkänd reklamation kommer BAUHAUS skicka en fraktsedel för returnering av produkten.

Produktgarantin gäller endast ursprungliga produktionsfel, dvs. inte fel som uppstår vid egen förändring av varans funktion eller utseende. Kundens kvitto gäller som garantibevis.

Vid synliga produktfel/skador skall reklamationen göras före montering av produkten. Reklamationer på monterade produkter med synliga produktfel/skador godkänns ej. Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

 

Vid åberopande av eventuella produktfel så behöver vi fotografier som tydligt styrker felet. Detta är för att kunna hantera din reklamation på distans och snabbare ge dig den hjälp du behöver i ärendet.

 

Vid fel som täcks av garantin kommer produkten att skickas på reparation/service, alternativt byter vi ut produkten, och i vissa fall skickas en reparatör ut för besiktning och reparation. I sådana fall står BAUHAUS för kostnader som kan uppkomma i samband med retur och leverans av ersättningsprodukt. Bensindrivna maskiner/produkter måste alltid tömmas på bränsle innan den skickas på reparation/service, detta måste du som kund göra.

BAUHAUS kommer att följa Allmänna reklamationsnämnden rekommendationer i en eventuella tvist.
Samtliga reklamationer kan också göras i våra varuhus. Adresser till dessa finner du på vår hemsida, medtag ditt kvitto. 

 

Prisgaranti

Som en av Sveriges och Europas största varuhuskedjor för verkstad, hem och trädgård erbjuder vi alltid mycket låga priser - med garanti. Skulle du, mot förmodan, inom 30 dagar efter köpet hitta samma vara (samma varumärke och modell) till ett lägre pris någon annanstans, så får du köpa varan 12% BILLIGARE än hos konkurrenten. Det kallar vi ett tryggt köp! Antingen sänker vi priset med motsvarande belopp eller så återbetalar vi mellanskillnaden om du redan köpt varan hos oss. 

Prisjämförelsen gäller inom 30 dagar från inköpsdatum mot uppvisande av kvitto eller kontrollerbara uppgifter om att varan finns att köpa till ett lägre pris, t.ex en annons.
Jämförelsen gäller mot nationella butiker inom 10 mils radie från varuhuset. Garantin gäller även för prissänkta produkter i annonser, flygblad etc. dvs lägre priser än ordinarie priser.

Prisgarantin gäller ej produkter ur BAUHAUS beställningssortiment. 

 

Tvist

Tvister skall avgöras av svensk domstol enligt svensk lag.