Just nu: Fri frakt på köp över 4 000 kronor! Se villkor här.

Allmänna köpvillkor
Villkoren för beställning via BAUHAUS.se måste godkännas för att en beställning ska kunna göras. Var därför noga med att läsa igenom villkoren innan du godkänner dem.

Om BAUHAUS
BAUHAUS tillhandahåller produkter och tjänster inom bygg, badrum, färg, trädgård, verkstad och belysning. Vi har som mål att erbjuda våra kunder samtliga produkter och tjänster som behövs för renoveringsprojekt inom- & utomhus. Vi har även ett stort sortiment av fritids- & träningsprodukter.


Handla & Betala

Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när BAUHAUS.se bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av vår databas utan manuell översyn och skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.

Vid köp av produkter där tjänster kan erbjudas från BAUHAUS Montageservicekatalog så godkänner du att Montageservice tar kontakt med dig för information av passande tjänst.


Man måste vara 18 år eller äldre för att få handla på BAUHAUS.se. Köp gjorda av personer under 18 år hävs automatiskt.

Priser
Alla priser som anges är inklusive moms och andra skatter.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning.

Falska beställningar
Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer ärendet att polisanmälas. I dessa fall då vi misstänker bedrägligt beteende eller annan oegentlighet så kommer vi annullera ordern.

Force Majeure
BAUHAUS.se anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Betalning

Kortbetalning
Kortbetalning sker i samarbete med Adyen. Adyen garanterar att kundens kortuppgifter endast kan läsas av betal- och banksystemet - ingen annan! BAUHAUS lagrar ingen information som rör betaluppgifterna. Vi följer distansköplagen och vid genomförande av kortbetalning reserveras köpesumman på ditt konto men debiteras först när varorna skickas. Vi accepterar VISA och Mastercard. Inga extra avgifter tillkommer vid betalning med kort.

BAUHAUS-kortet 
Handla räntefritt och få bonus från första kronan!

När du handlar på ditt BAUHAUS-kort får du bonus från första kronan och upp till 10% bonus. Alla köp med ditt BAUHAUS-kort på BAUHAUS i Sverige är bonusgrundande. Ju mer du handlar – desto mer får du tillbaka. Bonusen beräknas per tolvmånadersperiod och utbetalas i form av en bonuscheck. Bonuschecken kan endast användas för köp hos BAUHAUS och kan inte lösas in mot kontanter. 

Fördelar med BAUHAUS-kortet:
Bonus från första kronan och upp till 10% bonus.
Du kan välja att betala hela beloppet månaden efter ditt köp utan några som helst extra kostnader. Inga räntor eller inga avgifter.
Du kan också välja upp till 24 mån räntefri betalning
Du gör ditt val av betalningsalternativ hemma i lugn och ro månaden efter ditt köp
Det kostar inget att skaffa eller ha ett kort. Dessutom gäller det i nästan 15.000 butiker
Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Representativt räkneexempel för delbetalning 12 månader* 
Kredit¬belopp/Köp: 10 000:-
Rörlig årsränta: 0%
Adm.avg./mån: 39:-
Uppläggningsavgift: 295:-
Effektiv ränta: 13,76%
Kreditkostnad: 763:-
Ord. delbet./mån**: 873:-
Totalt belopp att betala: 10 763:-

*Exemplet baseras på ett köp den 15:e dagen I en kalendermånad och är beräknat 2018-10-31.
Exemplet förutsätter att räntan och avgifterna är oförändrade under hela kreditperioden. 
Andra sätt att utnyttja krediten kan leda till såväl en högre som lägre effektiv ränta. 
Den effektiva räntan är beräknad i enlighet med konsumentverkets riktlinjer.
**Avrundning tillämpas till närmsta högre krona. 
Månaden efter val av delbetalning tillkommer uppläggningsavgift till ordinarie delbetalningsbelopp. 
Uppläggningsavgiften är inkluderad I angiven Kreditkostnad och Totalt belopp att betala.

Delbetalning Ränta Uppl.avg ***. Aviavg. Valuta 
1 mån 0.00% 0,00 0,00 SEK 
6 mån 0.00% 195,00 39,00 SEK 
12 mån 0.00% 295,00 39,00 SEK 
1/30 del 17.96% 0,00 39,00 SEK 

*** Uppläggningsavgiften debiteras för varje enskild ingående månads samlade köp som överstiger 1 500 kr.

I månadsbeloppen ingår amortering och ev. ränta. 
Eventuell administrations- och uppläggningsavgift tillkommer efter vald betalningsplan. 
Alla köp som görs under en kalendermånad debiteras månaden efter och då gör kunden sitt val av betalningsalternativ. 
Det val kunden gör debiteras därefter med de kostnader som hör till det alternativet.

Vid köp med BAUHAUS-kortet blir leveransadress densamma som folkbokförd adress, möjlighet ges att byta leveransadress om du legitimerar dig med BankID vid köptillfället. 

Fakturabetalning

Resurs Bank

Handla nu - betala efter leverans!

När du betalar via Resurs Bank faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

Få alltid hem varan innan du betalar
Betalningstid - 30-60 dagar *
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen
Möjlighet till delbetalning

Din faktura kommer till den mailadress som du angivet vid din beställning.

För din trygghet kan du välja att betala med faktura och betalar då efter att du fått varorna. Du behöver inte betala förrän nästa månad, 30-60 dagar efter köpet. Fakturaavgiften är för konsument 0kr. Vi samarbetar med Resurs Bank som övertar din faktura från oss och gör en sedvanlig kreditbedömning av dig som köpare. Du får besked snabbt online. Fakturan e-postas när varan skickas. Vid utebliven eller otillräcklig betalning enligt ovan tillkommer påminnelseavgift enligt lag, 60kr, och ränta för var tid utnyttjad kredit 22,2%. Kunden kan komma att erbjudas andra finansiella tjänster.

Vid köp på BAUHAUS-faktura blir leveransadress densamma som folkbokförd adress, möjlighet ges att byta leveransadress om du legitimerar dig med BankID vid köptillfället. 

Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Resurs Bank på 042-382093. Du kan också skicka e-post till kundservice@resurs.se

Resurs Bank AB (publ), organisationsnummer 516401-0208

* Exempel: Kunden får sin faktura den 15 juli, det fakturerade beloppet ska betalas i sin helhet så att Resurs Bank tar emot pengarna senast den 31 augusti.

Delbetalning

Resurs Bank

Om du vill dela upp din betalning så har vi även här bra erbjudanden i samarbete med Resurs Bank. Väljer du 24 månaders betalning är det helt räntefritt men du kan också välja en längre betalningsperiod med konkurrenskraftiga villkor. En kreditbedömning görs online och du får snabbt besked. Din första avi kommer månaden efter köp och då väljer du betalningsalternativ.

Få alltid hem varan innan du betalar
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
Alla dina köp samlas på en avi
Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
En aviavgift om 39 kr, oavsett antalet köp
Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Delbetalning Ränta Uppl.avg. Aviavg. Valuta Minimibelopp
3 mån 0.00% 95,00 39,00 SEK 1000,00
6 mån 0.00% 195,00 39,00 SEK 1000,00
12 mån 0.00% 295,00 39,00 SEK 1000,00
24 mån 0.00% 395,00 39,00 SEK 1000,00

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Vid köp på BAUHAUS-delbetalning blir leveransadress densamma som folkbokförd adress, möjlighet ges att byta leveransadress om du legitimerar dig med BankID vid köptillfället.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Resurs Bank på 042-382093. Du kan också skicka e-post till kundservice@resurs.se

Återbetalningar

Återbetalning sker genom återinsättning på samma kort om beställningen är betald med kort. I annat fall återbetalas beloppet till av dig angivet bankkonto.

Leverans

Vad kostar frakten?
Fraktpriset bestäms i första hand av vikten på produkterna i beställningen. För att enklast se fraktpriset på beställningen lägger du önskat antal produkter i varukorgen och anger leveransadressens postnummer. Klicka sedan ”Till kassan” för en översikt över produkterna samt fraktpris/fraktpriser. För information om leverans/leveranserna klicka på den röda informationssymbolen.

Leveranstid
Leveranstiden för lagerförd vara är normalt 2–5 arbetsdagar beroende på var i landet du bor, avvikelse kan ske vid leverans till glesbygd med upp till 7 arbetsdagar från ordertillfälle. 
Till vissa postnummer kan vi erbjuda leveranser på lagerförd vara efter dina önskemål. Du väljer då själv leveransdag och vilket av de angivna tidsintervall vi ska leverera inom. Från 1 arbetsdag om beställningen läggs en vardag innan kl.11.00 upp till 14 arbetsdagar. Om vi kan erbjuda denna typ av leverans till ditt postnummer framgår detta efter du angivit leveransadress under steg 3 i betalprocessen. Till vissa postnummer kan i detta steg även tilläggstjänsten ”tidsbestämd leverans” köpas till, där leveransen sker inom +/- 15 minuter från din valda tidpunkt. 
Leveranstiden för vårt beställningssortiment är 1–4 veckors, dessa beställningar skickas direkt från våra leverantörer till kund.

Avbeställa/ändring i beställning

Vi arbetar för att hantera och leverera din beställning från vårt lager så snabbt som möjligt. Kontrollera därför noga att den information som uppges stämmer innan du godkänner och genomför beställningen. 
Ångrar du av någon anledning din beställning och vill avbryta den måste du kontakta BAUHAUS kundtjänst så snart som möjligt. BAUHAUS arbetar med att skicka ut beställningar snarast möjligt, därför kan vi inte garantera att en beställning går att avbryta. Har beställningen redan lämnat vårt lager kan vi ta beställningen i retur, du som kund står då för kostnaderna för frakten samt returfrakten.

Vid genomförd beställning kan BAUHAUS inte göra några ändringar gällande antal produkter. 

Ändring av mottagare/ leveransadress i beställning
Eventuella ändringar av leveransadress eller mottagare måste anges innan genomförd beställning. Förutsättningarna för att ändra leveransadress eller mottagare beror på vilket betalsätt du väljer. Efter genomförd beställning kan BAUHAUS inte göra något byte av leveransadress eller mottagare.

OBS! Vid betalning med Klarna Konto/Faktura kan du inte göra ändringar av leveransadress eller mottagare i kassan av säkerhetsskäl – dessa beställningar levereras till folkbokförd adress.

Leverans till varuhus
Vi kan på delar av vårt lagerförda sortiment erbjuda leverans till vissa av våra varuhus. Väljer du att hämta ut din beställning senare kommer din order att skickas ifrån vårt weblager. Du väljer sedan dag samt varuhus där du önskar hämta ut beställningen. När din beställning finns redo för avhämtning skickas ett sms till dig. Ta med dig beställningsnummer eller smset och giltig legitimation till varuhuset för avhämtning av beställning.
Om du inte själv kan hämta ut beställningen ges möjligheten att uppge en annan upphämtare i steg 2 i kassan. 

Leverans till ombud
För paket upp till 20 kg, och som är max 150 cm långt samt har ett maximimått som är, maxlängd 150 cm + omkrets = 300 cm levererar vi till ett ombud, vilket är ett utlämningsställe i närheten av din angivna leveransadress. Du kommer att bli aviserad via sms, i aviseringen framgår det till vilket ombud som din beställning har levererats till. Ta med dig sändningsnummer och giltig legitimation till ombudet när du ska hämta ut din beställning. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar vid DHL och 7 dagar vid PostNord. BAUHAUS förbehåller sig rätten att ändra beställningar som vid packning är för stora för att levereras till ombud. Dessa beställningar kommer då ändras till hemleverans och levereras till din angivna leveransadress.  

Hemleverans
Produkter i BAUHAUS sortiment som inte kan levereras till ombud levereras till din angivna leveransadress. Hemleveransen levereras så nära som transportören kommer till din port eller tomtgräns, uppbärning/inbärning ingår ej. Till vissa postnummer kan tilläggstjänsten ” Inbärning till ytterdörr” köpas. Om vi kan erbjuda denna typ av tjänst till ditt postnummer framgår detta efter du angivit leveransadress under steg 3 i betalprocessen. 
När leveransen sker ansvarar den angivna mottagaren på beställningen för att ta emot och kvittera beställningen. Har inte den angivna mottagaren möjlighet att vara på plats när leveransen sker kan ett bud ta emot beställningen. Budet måste då legitimera sig med en giltig legitimationshandling samt uppvisa den angivna mottagarens giltiga legitimationshandling.
Transportören ställer ej av beställningen utan kvittens och id-kontroll. 
OBS! Platsen vart godset skall levereras måste vara tillräckligt hård så att det är möjligt för en pallvagn att köra på denna. I de fall transportör inte kan färdas på det vägunderlag som krävs för att komma fram till port eller tomtgräns eller inte har möjlighet att vända med nödvändigt transportmedel måste kunden själv ordna med vidare transport ifrån den plats dit transportören närmast kan lämna av beställningen.  Känner du dig osäker på framkomligheten till leveransadressen är du välkommen att kontakta vår kundtjänst innan beställning för mer information.
Leveranser sker med externa transportörer och sker vardagar med bestämda tidsintervaller mellan klockan 08.00–17.00. Ett tidsintervall är i de flesta fall 3-4 timmar. Det vill säga att ett tidsintervall kan vara exempelvis 11.00 -14.00, 13.00–16.00 eller 08.00-17.00 beroende på transportörens leveransmöjligheter i aktuellt område. Transportören aviserar mottagaren via sms eller telefonsamtal för bokning av utkörningsdag och det aktuella tidsintervallet mottagare måste finnas tillgänglig för kvittering av leverans. Det är först i aviseringen ifrån transportören som mottagaren kommer bli informerad om det aktuella tidsintervallet för leveransen. 
Till vissa postnummer kan vi erbjuda hemleverans på lagerförd vara efter dina önskemål. Du väljer då själv leveransdag och vilket av de angivna tidsintervall vi ska leverera inom. Inför leverans skickas ett påminnelse SMS ut dagen innan vald leveransdag. Om vi kan erbjuda denna typ av leverans till ditt postnummer framgår detta efter du angivit leveransadress under steg 3 i betalprocessen. Till dessa postnummer kan i detta steg även tilläggstjänsterna ”tidsbestämd leverans”, ”inbärning till ytterdörr” och ”bortforsling av transportemballage” köpas.
BAUHAUS förbehåller sig rätten att ändra beställningar som efter lagd order uppdagas är för stora eller tunga för att kunna levereras som en vanlig hemleverans. Dessa beställningar kommer då ändras till en partisändning vilket kan komma att påverka leveranstiden. Se villkor längre ned på sidan under ”Hemleverans Parti” 
För att lägga en order med hemleverans, krävs ett giltigt svenskt telefonnummer. Avisering till utländska telefonnummer är ej möjligt.

Inbärning
Inbärning av beställning/leverans ombesörjes ej av BAUHAUS eller fraktbolag. Till vissa postnummer kan tilläggstjänsten ”inbärning till ytterdörr” köpas. Om vi kan erbjuda denna typ av tilläggstjänst till ditt postnummer framgår detta efter du angivit leveransadress under steg 3 i betalprocessen. 
”Inbärning till ytterdörr” innebär att transportören förser din beställning/leverans till din ytterdörr. Detta avser ej inbärning till hänvisad plats längre in i lägenheten/huset .

Emballage
Bortforsling av emballage/lastpallar ombesörjes ej av BAUHAUS eller fraktbolag. Till vissa postnummer kan tilläggstjänsten ”bortforsling av transportemballage” köpas. Om vi kan erbjuda denna typ av tilläggstjänst till ditt postnummer framgår detta efter du angivit leveransadress under steg 3 i betalprocessen. ”Bortforsling av transportemballage” innebär att transportören tar med sig det packemballage/lastpallar som din beställning skyddats/packats med för att klara av transporten hem till dig. Det avser ej produktemballage. 

Kranbilsleverans
Produkter som är för tunga eller för stora för vanlig leverans kommer istället att levereras med kranbil och speciella leveransvillkor gäller.
Leverans av dessa produkter är endast möjlig där kranbil kan komma fram och har möjlighet att lasta av produkten. Kranbil används för att lyfta av produkten från lastbilen så nära kundens port eller grind som möjligt.

OBS! . I de fall transportör inte kan färdas på det vägunderlag som krävs för att komma fram till port eller tomtgräns eller inte har möjlighet att vända med nödvändigt transportmedel måste kunden själv ordna med vidare transport ifrån den plats dit transportören närmast har möjlighet att lasta av produkten. Känner du dig osäker på framkomligheten till leveransadressen är du välkommen att kontakta vår kundtjänst innan beställning för mer information.
Då denna typ av leverans kräver kranbil kan leveranstiden i vissa fall bli längre än 5 arbetsdagar beroende på tillgängligheten på kranbilar till vald leveransadress.

BAUHAUS har alltid rätt att avbryta en order där det inte är möjligt med leverans på grund av oframkomlig väg till vald leveransadress. 

Hemleverans Parti
Produkter/beställningar som är för tunga eller för stora för vanlig leverans kommer att skickas som parti och speciella leveransvillkor gäller.
Förväntad leveranstid på Parti är normalt 5-9 arbetsdagar.
Leverans av dessa produkter/ beställningar är endast möjlig där lastbil kan komma fram och har möjlighet att lasta av. Leveranser sker med lastbil utrustad med bakgavellyft. Platsen vart godset skall levereras måste vara tillräckligt hård så att det är möjligt för chauffören att lasta av beställningen med en pallyft.

OBS! I de fall transportör inte kan färdas på det vägunderlag som krävs för att komma fram till port eller tomtgräns eller inte har möjlighet att vända med nödvändigt transportmedel måste kunden själv ordna med vidare transport ifrån den plats dit transportören närmast har möjlighet att lasta av produkten. Känner du dig osäker på framkomligheten till leveransadressen är du välkommen att kontakta vår kundtjänst innan beställning för mer information.

BAUHAUS har alltid rätt att avbryta en order där det inte är möjligt med leverans på grund av oframkomlig väg till vald leveransadress. 


Leverans av beställningssortiment (Direkt ifrån leverantör)
Leveranstiden för BAUHAUS beställningssortiment varierar beroende på produkt och leverantör. 
Den förväntade leveranstiden framkommer på respektive produkt. 
Om den förväntade leveranstiden blir ändrad meddelar BAUHAUS kunden detta via mail. 
Om du ej godkänner den nya leveranstiden har du som kund rätt att häva köpet .
Vilket leveranssätt (utlämningsställe/hemleverans) som kommer att bli aktuellt varierar beroende på produkt och leverantör. 

BAUHAUS har rätt att avbryta en order vart det inte finns möjlighet till leverans på grund av oframkomlig väg.  

Kvittens – mottagandet av beställning
Utlämning av beställningen görs av transportören till beställningens angivna mottagare mot uppvisande av giltig legitimation. Vid utlämning av beställningen till annan person än beställningens angivna mottagare måste denne person uppvisa både sin egen legitimation samt beställningens angivna mottagares legitimation. Detta gäller vid utlämning på beställningens angivna adress, vid avhämtning på transportörens terminal samt vid utlämning på servicepoint.

Vid leveransen är det viktigt att kontrollera att korrekt antal kollin levereras. Vid avvikelser, be chauffören anteckna detta innan mottagaren kvitterar beställningen. Antalet kollin på beställningen kan mottagare kontrollera på adresslappen eller fraktsedeln. Vid avvikelser ska detta anmälas till BAUHAUS senast 5 dagar efter mottagandet av beställningen.

BAUHAUS godkänner ej att transportören levererar beställningen utan kvittens och id-kontroll.  
Om annan överenskommelse mot förmodan skulle ingås mellan transportör och beställare frånskriver sig BAUHAUS allt ansvar avseende eventuella avvikelser och skador i beställningen.

Leverans till öar
BAUHAUS har ej möjlighet att leverera till öar som saknar broförbindelse. Dessa beställningar levereras till närmsta kajplats med adress på fastlandet varifrån kund får ta emot leveransen och därefter själv ombesörja vidare transport till ön.
Gäller ej Gotland.

Undantag kan förekomma avseende möjlighet för leverans till Gotland vid beställningar ur BAUHAUS beställningssortiment som skickas direkt från leverantör. Kan leverans ej ske till Gotland framgår detta i produktinformationen. 


Transportskador
Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig ansvarar BAUHAUS för. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att beställningen har synliga skador som emballageskada/ transportskada, ska du genast på plats anmäla detta till chauffören genom att notera skadan på fraktsedeln/handdatorn innan leveransen kvitteras. Inom 5 dagar har du möjlighet att anmäla dold skada/transportskada, det vill säga skador/transportskador som inte varit möjliga att konstatera vid mottagandet av produkten.

För att BAUHAUS ska kunna godkänna en transportskada måste anmälan göras så snart som möjligt och senast 5 dagar från mottagandet. Anmälan görs lättast genom att skicka ett mail med:
- ordernummer
- vad som är skadat
- bild på den skadade produkten/produkterna samt bild på emballaget
till reklamation@bauhaus.se – märk mailet med "Transportskada samt ordernummer". 
Ett ärende kommer då att skapas hos oss som vi hanterar så snart som möjligt. 

Dold skada/transportskada anmälda efter 5 dagar från mottagandet godkänns ej. Du måste därför avemballera produkten direkt efter mottagandet och kontrollera dess skick. Vid eventuella transportskador skall emballaget sparas för eventuell retur eller utbyte av produkt.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. 
Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet. 

BAUHAUS friskriver sig alla ytterligare krav från kunden gällande ersättning till följd av transportskador eller skadade produkter. 

Boka inte hantverkare förrän ni har mottagit beställningen, kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under transporten.

Beställning

BAUHAUS levererar och administrerar enbart beställningar inom Sverige.

För att göra en beställning krävs ett giltigt svenskt mobilnummer. Avisering till utländska telefonnummer är ej möjligt.

Leveransförseningar
Vid leveransförseningar informeras du, om möjligt, om det. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör/fraktbolag inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. 
Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. Vid de tillfällen där kunden betalt i förskott och vill häva köpet på grund av försenad leverans får kunden tillbaka pengarna senast 14 dagar efter upphävningen
OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. Då måste förseningen vara av betydande art.

Boka inte hantverkare förrän ni har mottagit beställningen, kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under transporten.

BAUHAUS friskriver sig alla krav från kunden gällande ersättning till följd av leveransförseningar.

För företag gäller leveransvillkor DDU 022 "Fritt olossat angiven leveransadress".

Delad beställning
Vid beställningar av både lagerförda produkter och produkter ur beställningssortimentet kommer beställningen ske i flera leveranser.  Vid frågor om delad beställning var vänlig och kontakta vår kundtjänst.

Ej mottagen/uthämtad beställning
Om du inte är anträffbar vid det avtalade leveranstillfället eller på annat sätt väljer att ej mottaga beställningen debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har hämtats ut.
Detta gäller samtliga beställningar på BAUHAUS oavsett fri frakt eller andra kampanjer.  

Vid beställning av luftvärmepump
Vid beställning av luftvärmepump krävs det att installationen genomförs av en certifierad installatör. Installationen bokas enkelt med BAUHAUS Montageservice. Alternativt om du som kund önskar anlita en annan certifierad installatör på egen hand. 
Vi kommer därför att, efter lagd beställning, kontakta dig via telefon för att skapa en offert på installationen av produkten med BAUHAUS Montageservice och att du som kund godkänner offerten innan denna produkt kan skickas från vårt lager. 
Väljer du att anlita en annan certifierad installatör kommer du att efter samtalet ifrån oss få en blankett via mejl som skall fyllas i och undertecknas för att sedan postas till oss och finnas oss tillhanda innan produkten skickas från vårt lager, detta för att säkerställa att du som kund och vi på BAUHAUS följer de gällande lagar och regler som gäller för försäljning/installation av luftvärmepumpar.

Om undertecknad blankett/offertgodkännande inte finns oss tillhanda inom 10 dagar efter lagd beställning förbehåller vi oss rätten att annullera din order.

 EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 517/2014, Artikel 11.5 :
”Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.”

Ångerrätt och Garanti

Ångerrätt

Konsument
För privatpersoner tillämpar BAUHAUS.se distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan, utan att behöva uppge någon speciell anledning.  
BAUHAUS.se har dock 60 dagars öppet köp på lagerförda produkter, precis som i alla våra varuhus. 

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för kostnaden för frakten, returfrakten samt för returrisken.

Returer

Vid åberopande av ångerrätt gäller följande
Meddela vår kundtjänst inom 14 dagar efter mottagande av beställningen vilken/vilka produkt/produkter som ska returneras, vilket enklast görs via mail eller via ditt konto under fliken ”Retur/reklamation”. Som kund har du rätt att undersöka produkten/produkterna innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med varsamhet och ej mer omfattande än nödvändigt då produkten måste returneras i väsentligen oförändrat skick. Returnera produkten i originalförpackning och i ett likvärdigt yttre emballage som produkten levererades i, detta för att minimera risken för skador vid retur. Produkten ska returneras komplett om ingen annan överenskommelse gjorts mellan kund och BAUHAUS. 

Ångerrätten omfattas inte av växter, mattor som är tillskurna efter önskat mått och färg som är bruten till önskad kulör.

Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.

BAUHAUS kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.
Kunden står alltid för de skador som kan uppstå under returtransporten.             

Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.  

Vid åberopande av öppet köp i 60 dagar gäller följande
Meddela vår kundtjänst inom 60 dagar efter mottagande av beställningen vilken/vilka produkt/produkter som ska returneras, vilket enklast görs via mail eller via ditt konto under fliken ”Retur/reklamation”. Retur inom 60 dagar är möjligt om produkten är i obruten förpackning och inte är en produkt ur BAUHAUS beställningssortiment, växt eller färg som är bruten till önskad kulör. Returnera produkten i originalförpackning och i ett likvärdigt yttre emballage som produkten levererades i, detta för att minimera risken för skador vid retur. 
Produkten ska returneras komplett om ingen annan överenskommelse gjorts mellan kund och BAUHAUS.

Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi dig att kontakta vår kundtjänst.

BAUHAUS kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.
Kunden står alltid för skador som kan uppstå under returtransporten.

Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.  

Returer i varuhus
Kunden har vid köp på BAUHAUS.se erhållit ett kvitto och med detta kvitto kan en retur genomföras i alla våra varuhus.  

Ångerrätt och öppet köp 14 dagar gäller endast privatpersoner. 

Företag
I de fall som näringsidkare handlar på BAUHAUS.se så tillämpas Köplagen. Vid större köp med andra villkor och betalningssätt kontakta BAUHAUS Företagsservice

Garantier

Reklamationer
BAUHAUS tillämpar konsumentköplagen vid alla fall av reklamationer, vilket ger 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt.

Om du vill reklamera en produkt gör du det enklast genom att skicka ett mail med tydliga bilder på skadan samt ditt ordernummer till reklamation@bauhaus.se. Vid en godkänd reklamation kommer BAUHAUS att skicka en fraktsedel för returnering av produkten.

Produktgarantin gäller endast ursprungliga produktionsfel, det vill säga inte fel som uppstår vid egen förändring av produktens funktion eller utseende. Kvittot gäller som garantibevis.

Vid synliga produktfel/skador ska reklamationen göras före montering av produkten. Reklamationer på monterade produkter med synliga produktfel/skador godkänns ej. 
Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Vid åberopande av eventuella produktfel så behöver vi fotografier som tydligt styrker felet. Detta är för att kunna hantera din reklamation på distans och snabbare ge dig den hjälp du behöver i ärendet.

Vid fel som täcks av garantin kommer produkten att skickas på reparation/service, alternativt byter vi ut produkten, och i vissa fall skickas en reparatör ut för besiktning och reparation. I sådana fall står BAUHAUS för kostnader som kan uppkomma i samband med retur och leverans av ersättningsprodukt. Bensindrivna maskiner/produkter måste alltid tömmas på bränsle innan den skickas på reparation/service, detta måste du som kund göra.

BAUHAUS kommer att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i en eventuell tvist.
Samtliga reklamationer kan också göras i våra varuhus med kvitto. 

Lågprisgaranti
Som en av Sveriges och Europas största varuhuskedjor för verkstad, hem och trädgård erbjuder vi alltid mycket låga priser - med garanti. Skulle du, mot förmodan, inom 30 dagar efter köpet hitta samma vara (samma varumärke och modell) till ett lägre pris någon annanstans, så får du köpa varan 12% BILLIGARE än hos konkurrenten. Det kallar vi ett tryggt köp!

Antingen sänker vi priset med motsvarande belopp eller så återbetalar vi mellanskillnaden om du redan köpt varan hos oss. Prisjämförelsen gäller inom 30 dagar från inköpsdatum mot uppvisande av kvitto eller kontrollerbara uppgifter om att varan finns att köpa till ett lägre pris, t.ex en annons. Jämförelsen gäller mot nationella butiker inkluderat deras webshoppar. Garantin gäller även för prissänkta produkter i annonser, flygblad etc. dvs lägre priser än ordinarie priser. Vid lokala prissänkningar inom bolaget gäller alltid BAUHAUS lägsta pris. 

Var uppmärksam på att prisgarantin inte gäller varor som konkurrenter säljer som begränsat antal eller från renodlade webshoppar. Prisgarantin gäller ej beställningsvaror och omfattar heller inte offerter.  

Tvist
Tvister ska avgöras av svensk domstol enligt svensk lag.

Integritetspolicy
Din integritet är viktig för oss på BAUHAUS och vi vill att du ska känna dig trygg när du handlar hos oss. Vi följer dataskyddslagstiftningen och den europeiska dataskyddslagstiftningen, GDPR. Du kan se för vilka ändamål vi samlar in och använder dina personuppgifter här.

Cookiepolicy
BAUHAUS.se använder kakor (cookies) för att hemsidan ska fungera smidigt. Kakor är små textfiler som lagras på din enhet och samlar in information. Du har möjligheten att blockera flera av dessa textfiler.

Vi har två indelningar av kakor, den ena är obligatoriska kakor och den andra är kakor för webbstatistik. Obligatoriska kakor är nödvändiga för webbplatsens tekniska funktionaliteter och för tillhandahålla de tjänster som besökaren behöver för att kunna navigera på sidan. Denna kategori av kakor går inte att inaktivera. Besökaren kan ställa in sin webbläsare för att blockera eller varna för dessa kakor, men vissa delar av webbplatsen kommer inte att fungera lika bra vid inaktivering. Dessa kakor lagrar ingen personlig information.

Kakor för webbstatistik går att inaktivera när du besöker BAUHAUS.se. För att läsa mer om vår cookiepolicy kan du göra det här.

Kontaktinformation
BAUHAUS & Co. KB
E-mail: kundtjanst@bauhaus.se
Telefon: 010 180 18 00
usp_block
 

Kvällsöppen kundtjänst

Öppet till 20 på vardagar
 

Anmäl returer och reklamationer

Läs mer om hur det fungerar
bauhaus_premium_cms

Gå med i BAUHAUS Premium

Kundklubben som ger dig erbjudanden, service och inspiration

Stäng
Lägg till i favoriter

Lägg till i favoriter

Genom att lägga till produkter i Favoriter så kan du enkelt få en överblick över valda produkter!

Logga in eller skapa konto